måndag 10 februari 2020

Ad Astra (2019)






Kinesisk/amerikansk sci-fi/drama i regi av James Gray

Skådespelare: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland m.fl

Biopremiär: 13 September 2019

Svensk biopremiär: 20 September 2019

DVD-premiär: 3 Februari 2020

Betyg: 0/5

Astronauten Roy McBride (Brad Pitt) har en lovande karriär men har under hela sitt liv varit tyngd av att hans pappa har varit frånvarande. Hans pappa är också astronaut och han anses vara en hjälte men under en rymdexpedition till Neptunus försvann han och hans besättning. Nu 15 år senare skickas Roy ut för att hitta honom och föra hem honom. 

Innan jag såg filmen så var jag otrolig peppad, hade sett alla trailers och det snackades om Oscarsnomineringar. Men nomineringarna uteblev och jag tänkte att akademin hade gjort en stor miss. Efter ha sett den så förstår jag varför den blev utan, för maken till pompös och meningslös film får man leta efter och den största synden den begår är att den är dödstråkig. Man blir serverad filosofisk narrativ signerad Brad Pitt och en kvart in i filmen skiter man i vad han vill ha fram.

För mig är Brad Pitt något av det största man kan bli inom film, en duktig skådespelare som har näsa för bra roller men här har hans snok lurat honom, då detta är enligt mig hans sämsta film, jag har aldrig gett en Brad Pitt film en nolla. Jag hittade inget positivt med filmen, den bara svävar omkring i ett evigt mörker.

Inte ens veteranerna Tommy Lee Jones och  Donald Sutherland kan rädda filmen (även om det är lite kul att dessa två möts igen i en sci-fi men då var det i den mer underhållande Space Cowboys). Det som slår mig mest är att ingen av skådespelarna verkar ha haft sitt hjärta med i projektet, det känns mest som de levererar en massa dravel pliktskyldigt.

Annars hade projektet alla förutsättningar att bli riktigt bra med en riktig bra regissör i James Gray (Little Odessa, The Lost City of Z) som briljerade med den fantastiska The Yards (2000) och med de skådisarna han hade till sitt förfogande så borde den ha varit mycket bättre. I stället blir den en blek Terrence Mallick kopia i rymden.

Favoritscener: Lika med noll
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar